Из интервью Райана Кондалла
Did you always know that Luke’s death was how you were going to end the season?
Yes.
You didn’t explore any other endings?
Maybe, at some point? But no, I looked back at the original bible that I wrote for the series back in May of 2019, and that was in there as the endpoint. It just felt like the one-two punch of Viserys dying, the Greens seizing the throne and telling that story from Alicent’s team’s perspective, Rhaenyra’s team finding out and putting in place the engines of war and then setting the dragons off and having this horrible thing happened over Storm’s End — the story is called the Dance of the Dragons. To kick off the war/end the first act of our story with the first dragons dancing seemed to be the right dramatic place to leave everybody off.
Вы всегда знали, что сезон закончится смертью Люка?
Да.
Вы не думали о других концовках?
Возможно, в какой то момент? Но нет. Я посмотрел в "библию", которую я написал для сериала в мае 2019, и именно это было конечной точкой. Это как двойной удар : смерть Визериса, Зеленые захватывают трон и рассказывают эту историю со своей точки зрения, команда Рейниры узнает об этом и готовится к войне, и вдруг происходит эта ужасная трагедия над Штормовым Пределом - эта история называется Танец Драконов. Для начала войны/конца первого акта нашей истории первая пляска драконов - это правильный выбор.
In the book, Aemond means to kill Luke. So how did you decide to shift it to an accident instead?
Historians have told us that Aemond intended to kill Luke, but I don’t think any of them could purport to know what was going on in Aemond’s head the time. And I would also dispute the word “accident” a bit. I mean, Aemond got on his giant dragon and chased his nephew on his much smaller dragon through the clouds screaming and yelling at him, incensing his dragon and starting a fight. He didn’t know how Arrax or Luke were going to respond, and it ended in tragedy. I don’t think that was what Aemond intended when he threw his leg over the saddle, but he did a horrible, dangerous thing. That is the point: This is a war of many cuts that lead to a really, really bloody wound. It adds complexity and nuance to the character that’s potentially interesting. There’s lots of runway to go on with Aemond as a character and the story of the Dance. This is his first act as a dragon rider and a warrior and it’s gone very wrong. Now what happens as a result, and how does he respond? Those are the questions I’m interested in as dramatist.
В книге Эймонд хотел убить Люка. Почему вы решили показать это как инцидент?
Историки говорят нам, что Эймонд хотел убить Люка, но я не думаю, что хоть кто то из этих историков знал, что происходило в голове Эймонда в тот момент. И я так же не согласен с термином "инцидент". Я имею в виду, что Эймонд сел на своего большого дракона и преследовал племянника на гораздо более меньшем драконе сквозь облака с криками, чем разозлил дракона и началась схватка. Он не знал как на это среагирует Арракс или Люк, что и привело к трагедии. Я не думаю, что это было то, чего Эймонд хотел, когда садился в седло своего дракона, но он сделал ужасную, опасную вещь. В этом и смысл: Это война множества порезов, которые приведут к очень, очень кровавым ранам. Это привносит нюансы персонажу, которые я считаю потенциально интересными. Есть множество разных вариантов показать Эймонда как персонажа в истории Танца. Это был первый случай для драконьего наездника и воина, когда все закончилось очень плохо. К каким это приведет последствиям и как он ответит? Это вопросы, которые интересны мне как драматургу.